lördag 31 oktober 2009

Tok

Det sägs att man blir förvirrad av att amma, att förståndet försvinner ut med bröstmjölken. Om det beror på amning, trötthet eller det faktum att man plötsligt har ansvar för en annan liten människas liv vet jag inte, men flertalet mammor jag talat med vittnar om samma sak.
Det mest uppseendeväckande jag har gjort var att glömma stoppa in bröstet efter amning. Och det var inte hemma utan på Kappahl, på drottninggatan. En lördagseftermiddag när affärerna är så där härligt proppfulla. Där gick jag, stolt nybliven mamma, med ena tutten i vädret. Förvirrad och ovetandes.

Idag träffade jag en gammal vän från skoltiden. En härlig tjej med ett smittande skratt. En av hennes amningshistorier fick mig att skratta högt. Hon berättar:
"Jag skulle amma Jakob en en natt förra veckan. Det var mörkt i rummet och jag satte mig där jag alltid brukar sätta mig, på en pall i ena hörnet av rummet. Problemet var bara att just den natten stod inte pallen där, jag hade flyttat den tidigare under dagen. Både jag och min son druttade i golvet, oskadda men chockade. Min man vaknade av våra skrik. Kanske borde jag vänt mig om innan jag satte mig, men det kändes i stunden överflödigt. Amma, sova, det var allt jag hade i huvudet".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar