fredag 18 december 2009

Hallonbladste

Alla jag känner har fött sina barn efter beräknad förlossning (bf). Några få har fött långt innan, en månad eller mer. Min mamma födde alla sina tre barn nästan två veckor efter bf och då det sägs vara ärftligt räknade jag med att göra detsamma.
Så kom Ida till världen den 16 juli, tre dagar innan hon var beräknad. Vi besökte min barnmorska på eftermiddagen samma dag och först när hon sa "Lotta, jag tror du kommer föda inatt" så gick det upp för Eric och mig att nu var det kanske dags. Nu ska vi bli föräldrar.

Jag har funderat på vad orsaken kan vara till att jag födde före bf och i ärlighetens namn tror jag det beror på allt hallonbladste jag hävde i mig veckorna före förlossningen. Jag drack kopiösa mängder efter att ha läst:

Hallonbladste innehåller Oxytocin som är ett avslappnande och rogivande ämne.
Hallonbladste har sedan länge använts för att förbereda kroppen inför förlossningen. Det har ibland också använts för att starta förlossningsarbetet. Även efter förlossningen kan man med fördel dricka hallonbladste då det hjälper livmodern att dra ihop sig.
För att den gravida inte ska riskera ett för tidigt förlossningsarbete bör man inte använda hallonbladste förrän vecka 35.


Nu har jag gett allt mitt överblivna te till bästis Vivi som väntar barn i april. Jag hoppas att hon dricker det. Kanske får jag då vatten på min kvarn. Eller så får jag det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar