torsdag 3 december 2009

Min barndoms minnen


Det var inte mycket till julpynt vi lyckades skrapa fram. Två tomtar och tre julstjärnor. Dags att utöka sin samling nu när vi har Ida.

Men så hittade jag träfigurer av Maria, Jesus, Josef och de tre vise männen. Inte fina om ni frågar mig (Jesusfiguren ser ut som en aggressiv tonåring), men ändå stämningsfulla på något sätt. Och det viktigaste av allt, de är figurer från Erics barndom. Tanken fyller mig med välbehag. Tanken på att Eric och Ida kommer att ha gemensamma minnen av sina barndomar. Att dessa träfigurer inte bara kommer att vara en del av Erics barndom utan också Idas. Då spelar figurernas finhetsfaktor mindre roll.

Av samma anledning är jag tacksam över de vackra små fåglarna mamma varje år satte upp i julgranen. Samma fåglar som mormor en gång satte upp i granen för att glädja sin dotter, min mamma.

1 kommentar:

  1. Niklas har mått lite bättre nu på kvällen. men det är väl så? På kvällen (och på sjukhuset) då är barnen som piggast...
    Vilka härliga träfigurer! Kan säkert lova att dom inte finns att få tag på i dagens läge... Min man har nån julkalender kvar också som han hade som liten pojk. Dock ingen från TV. Man kan vika ut den på nåt sätt så den kan stå själv, jättefina tomtar har den och massor med glitter. Helt oöppnad! Det är en så grej som vi ställer fram varje jul, även om det inte är ett av mina finaste julprydnader. hahaha
    Och här är ingen känslig läsare så jag gratulerar till Idas korv. ;) Kram

    SvaraRadera