onsdag 25 november 2009

Lärdom

Idag såg jag en mamma och, vad jag tror var, hennes dotter gå hand i hand på stan. Dottern var i 8-års åldern. Ingenting konstigt med det. Förutom att dottern hade högklackat. En flicka på 8 år som har högklackat!

Jag tänker på hur jag själv har torterat mina fötter och min rygg dag efter dag, år efter år med högklackade skor. Jag var så fixerad vid skor med höga klackar att jag inte ens kunde ta dem av mig när jag gick på stranden i Thailand. Jag var då 18 år gammal och lite brydde jag mig om framtiden.

Idag får jag bita i det sura äpplet. Jag har diskbråck och ofta ont i fötterna, något jag till stor del tror beror på de höga klackarna. Jag älskar fortarande höga klackar, men jag älskar också smärtfria dagar.

Att en ung flicka har det, en flicka som inte på långa vägar har växt färdig, är häpnadsväckade, om inte chockerande. Inte som "svält, krig och död"-chockerande men tillräckligt chockerande för att jag ska skriva om det. Och bli lite upprörd.

1 kommentar:

  1. Ja, vad skall man säga. Hur tänkte mamman där undrar jag.

    Sov gott vännen!

    SvaraRadera