tisdag 10 november 2009

Varför svarar inte längre mina vänner när jag ringer?

Hur många gånger kan man ringa sjukvårdsupplysningen med frågor om sitt barn utan att de i sin tur ringer socialen eller psyket? Det är en fråga jag nu ställer mig.

Helst skulle jag vilja ha en direktlinje dit, just in case. Eller ännu hellre, ett V.I.P-kort till barnakuten. Mitt sunda förnuft håller mig emellertid från att ringa med alla mina frågor. Dessutom spelar pinsamhetsfaktorn in. Jag ser framför mig hur en röd lampa börjar lysa hos sjukvårdsupplysningen varje gång en sköterska slår in Idas personnummer, samtidigt som ordet "psykfall" ploppar upp på skärmen. "Denna kvinna har ringt oroväckande många gånger, hon kan inte under några omständigheter ha alla hästar i stallet".

Jag har dock kommit på ett sätt som både minskar min oro och risken för besök av socialen eller psykdoktorn. Jag ringer helt enkelt runt till alla mina vänner, ställer min orosfråga och avslutar med orden "tror du att det är farligt". Om svaren jag får känns otillfredsställande ringer jag till sjukvårdsupplysningen. Proceduren upprepas för samtliga av mina frågor.

Många samtal blir det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar